Observeren en documenteren

“De verwachtingen die wij van onze kinderen hebben mogen niet vastomlijnd en eenduidig zijn. Wij moeten in staat zijn ons te verbazen en te genieten zoals kinderen ook zo vaak doen “( Tiziana Filippini medewerker Reggio Childeren Italië). Kindercentrum Ducky Duck vindt het belangrijk om de kinderen te zien. Te zien wie ze zijn en hoe ze de wereld ontdekken. Observeren is nooit een doel op zich, observaties vormen het materiaal om na te denken over de kinderen en over het pedagogisch werk in de groepen.

Observeren

Bij observeren gaat het om een houding van intense aandacht en belangstelling voor wat de kinderen doen. Er worden materialen aangereikt waarmee kinderen aan de slag kunnen. De pedagogisch medewerkers gaan tussen de kinderen in de groep zitten en kijken wat er gebeurt. Wat zijn de kinderen aan het doen? Hoe communiceren ze met elkaar? Waar gaat de aandacht naar uit? Ze nemen als het ware een kijkje in de wereld van de kinderen. De kunst is om niet zelf op de voorgrond te treden, maar de kinderen de hoofdrol te geven. Het gedrag van kinderen is soms grillig en onvoorspelbaar daarom vinden de pedagogisch medewerkers het belangrijk om vaak en geduldig en in verschillende situaties de kinderen te observeren. Als ze een kind alleen observeren, zien ze vaak ander gedrag dan wanneer het met andere kinderen speelt. Door observaties met collega’s te bespreken krijgen de pedagogische medewerkers betekenis en daardoor krijgen ze meer zicht op het leerproces van de kinderen. Observaties leveren ook vaak gesprekken met kinderen op. De pedagogisch medewerkers vullen de verkregen informatie over de ontwikkeling in op ons digitale systeem, als basis voor het oudergesprek. Ouders kijken met een andere blik naar hun kinderen en hebben hun eigen kijk op de documentatie. Door met elkaar in gesprek te gaan kunnen ouders en pedagogisch medewerkers steeds opnieuw dingen van elkaar leren.